9 juni 2022

Bezoek Museum Oud Oosterhout

Op woensdag 11 mei 2022 zijn we met 16 personen naar het museum Oud Oosterhout geweest. Wij vertrokken om 13.30 uur vanaf ’t Houwke en het was heel mooi weer.
De meeste van ons gingen met de auto maar 2 personen gingen op de fiets.
Wij werden ontvangen door vrijwilligers en gingen het eerst naar de Vlaamse schuur uit Dorst van 1739. In de schuur zijn een aantal oude ambachten te zien, zoals: een kaasmakerij, timmerwerkplaats, smederij, schoenmakerij, klompenmakerij, suikerwerken, bijenhouder, leerlooien, rietdekken en scharensliep. Ook het binnen museum kreeg veel aandacht, zoals: de woonkamer uit de Gasthuisstraat, de drukkerij uit 1916, de burgemeesterskamer met het originele meubilair van Burgemeester Ridder de van der Schueren (1918 – 1943), het meisjesschooltje, huisvlijt uit 1900 en de roomse hoek. Ook zag je een vitrine met foto’s van de Heilige communie en een vitrine met communicatiemiddelen uit vervlogen tijd.

In het miniatuurpark kon men zien hoe de stad Oosterhout tussen 1900 en 1960 er uit zag, net als de oude tramlijn die er in die tijd door Oosterhout liep. De 250 miniaturen in de schaal 1 op 20 zijn allemaal gemaakt door vrijwilligers. Voor enkele van ons, die Oosterhout goed kende, zag je de herinnering zoals: Slotje Huize Limburg, Heuvel, Hervormde Kerk, St. Jozefziekenhuis, St. Jansbasiliek en nog veel meer.
Voor iedereen was het een leuke dag.

Foto’s bekijken? klik dan HIER

Jan Willems